Sommarens Kaffen

 

 

September bjöd länge på fantastiskt sommarväder, men nu är hösten här. Kaffesommaren har varit lång och den har varit bra. I detta inlägg tänkte jag ge er en sammanfattning av vilka kaffen jag druckit och vad jag tyckte om dem. Det är en del så det är lika bra att sätta igång direkt.

 

Sommaren förknippar jag med fruktiga friska kaffen från Etiopien och Kenya, det mesta jag druckit kommer från dessa två länder men det finns några undantag.

 

wp-image-1567972822jpg.jpg

Copenhagen coffee lab är riktigt bra, åk genast dit.

Vi börjar med Danmarks bidrag till kaffesommaren. I juni var jag i Köpenhamn och besökte Coffee Collective och Copenhagen coffe lab. Två riktigt bra rosterier. Coffee Collective har vi skrivit om tidigare, men Copenhagen coffe lab är en ny bekantskap. På Copenhagen coffee lab drack jag en espresso från Nano Chala i Etiopien som var riktigt bra. Den hade allt, riktigt bra syra, trevliga citrustoner och avslutade det hela med en riktigt fruktfest.

danska-kaffen

En dansk trio av bästa sort.

Coffee Collective håller riktigt hög klass och är i min bok en av nordens bästa rosterier. Förutom att jag drack en helt fantastisk Geisha där så köpte jag två påsar; en Kenyan från Nyeri som heter Gathugu och deras espressoblandning. Gathugu är ett riktigt kanon kaffe som tar sig in på topp tre över kenyanska kaffen i år, det är syrligt, sött och allmänt fantastiskt. Gathungun innehåller tydliga smaker av passionsfrukt och sötma som påminner om marsipan. Alla som har varit på coffee collective vet att de har en riktigt bra espresso, den påse jag köpte med mig hem var inget undantag. Espresso 1 är lätt den bästa espresso jag bryggt hemma.

 

boxar

Boxar från huvudstaden. 

Nästa stop på sommarens kafferesa blev den svenska hufvudstaden. När en är i Stockholm är det ett måste att stanna till på Drop Coffee och på Johan & Nyström. Hos Drop fick jag med mig ett mycket intressant kaffe vid namn Mohammed Lalo. Mohammed Lalo är något så unikt som en single estate från etiopien, det är dessutom ett riktigt bra kaffe. Tydliga flädertoner och en beska som möter sötman och syran. Vill ni läsa mer om kaffet kan ni göra det här . Hos Johan & Nyström fick jag sommarens stora besvikelse, deras La Sierra Mixteca. La Sierra Mixteca är inget dåligt kaffe det vara bara inte så bra som jag hade förväntat mig. Jag hade tidigare druckit deras kenyan i box som golvade mig fullständigt, Mixtecan lever inte riktigt upp till sin snygga förpackning och relativt höga pris, men det är ändå ett bra kaffe.

wp-image-1593949811jpg.jpg

Slöinge håller väldigt hög klass. Bland de bättre i Sverige. 

Sista stoppet på kafferesan blev halländska Dlöinge och Slöinge Kafferosteri. Tyvärr besökta jag inte själva rosteriet utan istället blev det Solhaga stenungsbageri som även det ligger i Slöinge. Dainel Eråker på kafferosteriet är riktigt duktig och håller hög klass, än så länge har jag aldrig blivit besviken. Under sommaren har jag druckit fyra kaffen från Slöinge.  Mpemba från Burundi är lätt mörkrostat och passar därför utmärkt som espresso. Det är en rejäl espresso som hamnar i koppen; choklad, en viss kryddighet och på toppen en härligt sötma och toner av torkad frukt. Från Slöinge blev det också två Kenyaner. I början av sommaren blev det Gachatha AA som är allt du vill att en kenyan ska vara. Även Karii är en typisk kenyan som jag varmt kan rekommendera, även den har allt du kan önska dig. Till frukost vill en ha ett kaffe som inte är för lätt, men inte heller för kraftigt. Kopakaki är ett fantastiskt fint frukostkaffe. Kopakakin har tydliga chokladtoner som väcker dig ordentligt, men efter en stund i munnen kommer citrussyran och frukttonerna fram, detta är ett kaffe som passar perfekt till stekt ägg.

Detta är inte allt jag druckit, men det är de kaffen jag tycker förtjänar ett omnämnande. En del av dem går fortfarande köpa. Kolla baristashoppen eller rosteriernas egna hemsidor.

Kom ihåg att livet är för kort för dåligt kaffe.  Vi hörs!

/ Per

 

 

 

Kommentera

