Kaffebar – Balck Coffee

Storgatan 14, Kalmar

Ett regntungt Kalmar. Jag bär shorts. Skjorta och kavaj. Och paraply. Jag kallar outfiten ”svensk sommar”. För jag vägrar släppa sommaren än, augusti ut är det som gäller, och det är viktigt med principer!

Mitt andra besök på Balck Coffee. Sist drack jag en Colombian från Huila, full av söta plommon och lite rivigt cederträ. Avslutet på den koppen andades nougat, härligt såklart! Espresson på rosteriets Etiopien Harar var alldeles strålande, ett djupdyk i blåbär och smultron, utan att tappa botten och fokus. 

Att sitta här med en bra kopp kaffe när regnet piskar rutan är såklart fab!

Kaffebaren med sitt patinerade trägolv, mixade stolar och härliga Marrakech-kakel bakom La Marzocco-maskinen är precis sådär charmig som en vill ha det. Den inbjuder både till en snabbvisit för sin stående espresso och att sitta ner ett par timmar och bara vara. I fönstersmygarna är det uppbullat med kuddar och trasmattor. Gött häng liksom! 

Louise fixar grym V60 på Nefas Farm

Tavlan på träväggen bredvid baren visar (för tillfället) upp sex olika kaffen och hur en kan få sitt kaffe; som espresso, handbryggt i v60, aeropress eller chemex. Ni förstår ju att en helst vill ha en av varje, men pga möjlig koffeinförgiftning vid ett sådant val nöjer jag mig idag med en brygg på deras etiop från Nefas Farm, mycket för att jag haft den hemma och är nyfiken på deras brygg på den. Det är, som vi skrivit om tidigare, en ovanlig etiop. Vi har väldigt mycket florala toner, som en midsommarkrans i flytande format, och en sötma från persika när koppen svalnar av. På toppen av detta ligger en kryddighet som jag inte direkt kopplar samman med etiopiska kaffen. Dock tycker jag den är väl avvägd mot det söta i persikan, så samspelet där är härligt!

”Espresson då!?”, skriker ni i målbrottskör och bankar näven mot knät. Jag tog även denna gång Hararen, då de tightat till den något de senaste dagarna. Alltid kul att jämföra! Bärtonerna finns fortfarande där, somriga och alldeles jättefina, men idag har vi något mer choklad i koppen, lite mer bottentoner liksom. Inte dåligt alls, men den föll mig och mina smaklökar mer på läppen senast.

Men vänta! Vad gör herr Balck när jag berättar om mina intryck kring espresson? Jodå, en spontan koppning av espresso där vi jämförde så som de dragit den tidigare och den nya, tightare versionen. Grymt spännande! Och vilken fantastisk service och ödmjukhet gentemot mig som kund!

Spontankoppning av espresso ger alltid yatzy i protokollet!

Sammantaget är Balcks kaffebar i Kalmar lätt värt en ordentlig omväg! Det är alldeles underbart att bli serverad bra kaffe av människor som brinner för hantverket. Har ni inte möjlighet att besöka baren så knappa hem lite bönor från webshopen vettja! Varför inte Colombianen t.ex?
/Andreas

Kommentera

