En ovanlig etiop

Kaffe från Etiopien. Vi tänker på lätta kaffen med fruktiga citrustoner.


Balck Coffee’s etiop från Nefas Farm är lite mer rostad än en är van vid när det gäller den här typen av kaffen, så första gången jag brygger den i kalitafilter blir jag tvungen att kolla påsen en gång till. Jo, Etiopien står det. Men tankarna går snarare till Colombia, kanske Huila-regionen. Kaffet är chokladsött och när koppen får svalna kommer lite fina persikotoner, vilka visserligen andas Etiopien. Först blir jag besviken, såhär ska inte en etiop smaka. Sedan tänker jag:”Hade det stått Colombia på påsen hade jag tyckt mycket om det.” Så när jag väl släppt att det är en etiop vi har att göra med kunde jag på riktigt börja uppskatta det för vad det är; ett riktigt gott kaffe! 


Strävheten och fylligheten i det gör det perfekt på morgonen och till en fin kardemummabulle. Sötman gör det också fint till eftermiddagskoppen. För att inte tala om som espresso! En välbalanserad söt kopp med en liten fin syra som piggar upp!

Gjorde även en cold brew på den som blev härlig som tusan; djup, söt och en trevlig fruktighet under chokladtonerna. 


Sammanfattningsvis är det ett riktigt bra allroundkaffe, lika bra till fikat med morföräldrarna som i en uppfriskande cold brew!

/Andreas

3 reaktioner på ”En ovanlig etiop

Kommentera

