Cold Brew

Våren är regnig med kyliga morgnar här i Småland, men ibland tittar plätten i himlen fram och värmer husväggen. Och vad passar sig då bättre än att sätta ryggen mot den och kisande njuta av en stilig Cold Brew? Lite så tänkte jag i vart fall och satte igång med en sats.

Jag malde 100 g av Slöinge Kafferosteris Karii-bönor från Kenya, syrligt och sött i en fin symbios, tänkte att det kunde passa.

 
 Jag slog 100 g hetvatten över bönorna för blomning och för att extrahera så mycket smak som möjligt ur bönorna. Jag lät det blomma någon minut innan jag slog över ungefär 900 ml kallt vatten. Sammanlagt en liter vatten på 100 g malda bönor. 

  

Sedan in i kylen i 12-14 timmar innan det är dags att filtrera. Jag valde att göra det genom ett Chemex-filter för att få fram klara fina smaker.

Resultatet då? Tänk er ett snövitt lamm. Ett snövitt, lyckligt lamm skuttandes genom ett bomullsfält. Precis där snövitt, lyckligt lamm möter bomull, där har ni munkänslan. Vad gäller smakerna är det syran och sötman som pekar med hela handen, kaffebeskan har fått en pereferi roll i sammanhanget. De fina citrustonerna bumpar näve med röda vinbär och rabarber. Hade denna dryck haft lungor hade dess andedräkt doftat sommarlov. Ni vet den typen av sommarlov som varade för evigt och pengar räknades i antal päronbugg en fick för slanten.

  

/Andreas

En reaktion på ”Cold Brew

  1. Ping: Sommardryck | apkaffe

Kommentera

